وایر شمع چیست؟ + معرفی انواع آن

وایر شمع، یکی از اجزای حیاتی در سیستم اشتعال خودرو به شمار می‌آید. این قطعه وظیفه انتقال جریان الکتریکی از منبع تولید ولتاژ به سر شمع را بر عهده دارد. در حقیقت، وایر شمع به عنوان پل ارتباطی بین منبع ولتاژ و سر شمع عمل می‌کند تا جرقه مورد نیاز برای احتراق در موتور را فراهم کند.

وایرهای شمع معمولاً از مواد با کیفیت بالا و خواص عایقی مناسب ساخته می‌شوند تا از اشتعال نادرست در سیستم اشتعال جلوگیری کنند. این وایرها مقاومت داخلی مناسبی دارند که از افزایش دمای داخلی جلوگیری می‌کند و در نتیجه از مشکلات احتمالی در موتور جلوگیری می‌کند. هدف اصلی این مقاله آشنایی با وایر شمع است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

وایر شمع و نقش آن چیست؟

وایر شمع یک قطعه کوچک اما مهم در موتور خودرو است که بر روی سیلندر قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی آن ایجاد جرقه برای احتراق در محفظه سیلندر است. به بیان ساده‌تر، وایر شمع ولتاژ را از یک طرف خودرو دریافت کرده و آن را در طرف دیگر به جرقه تبدیل می‌کند. این جرقه باعث انفجار مخلوط هوا و بنزین در سیلندر می‌شود و انرژی مورد نیاز موتور را تأمین می‌کند.

نقش وایر شمع

وایر شمع در بخش برق خودرو و در قسمت شمع قرار دارد. وظیفه اصلی آن کنترل و انجام درست فرآیند سوخت و ساز و احتراق در موتور است. این وایر باید جریان برق با ولتاژ بسیار بالا (حدود ۱۲ هزار ولت) را با کمترین تلفات و در زمان کوتاه به شمع برساند. در واقع، وایر شمع یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است و کارایی درست آن مستقیماً با سلامت موتور خودرو مرتبط است.

معرفی انواع وایر شمع

برای آشنایی با وایر شمع، باید انواع مختلف آن را بشناسید. انواع مختلف وایر شمع از نظر ساختار شباهت دارند، اما جنس کابل و بخش‌های درونی آن‌ها متفاوت است. در کل سه نوع وایر شمع وجود دارد که در ادامه به هر یک اشاره می‌کنیم:

وایر شمع بوبین دار

این روزها وایر بوبین دار یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع وایر است. رسانای این وایر از جنس نیکل یا کروم است. مقاومت پایین این کابل‌ها باعث افزایش سرعت انتقال برق به شمع‌ها می‌شود و افت ولتاژ را به حداقل می‌رساند. همچنین این نوع وایر مشکل جذب رطوبت ندارد.

وایر شمع‌های سیمی

رسانای این وایرها از مس یا فولاد است و در برابر خم شدن مقاومت خوبی دارد. اما به دلیل جنس رسانای این وایر، در حین انتقال برق نویز و پارازیت ایجاد می‌شود. ساختار این وایر شامل یک لایه عایق روی رسانا، بافت‌های تقویت کننده و لایه سیلیکونی است. اما دیگر در خودرو سازی از این نوع استفاده نمی‌شود.

وایر شمع‌های ابریشمی

رسانای این وایرها از جنس سیلیکون است و در دو لایه روی هم قرار دارد. یک لایه کاهش دهنده پارازیت نیز در آن وجود دارد. رشته‌هایی که در این وایر به هم پیچیده شده‌اند، از جنس ابریشم هستند. تا به امروز، استفاده از این نوع وایر در صنعت خودرو سازی بیشترین میزان مصرف را داشته است. اما به دلیل مقاومت بالای آن، برق کافی با ولتاژ مناسب به شمع ارسال نمی‌کند، که منجر به کاهش بازدهی موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 

ارسال دیدگاه